Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklista vs řidič?

11. 08. 2014 20:21:48
Stále více slýcháváme z různých médií kolik osob bylo usmrceno a kolik zraněno a musím říci, že tyto statistiky se týkají nás všech. My všichni jsme součástí provozu a to ať už jako řidiči aut, cyklisté, motorkáři či chodci. Každý den se nám může změnit život. Dávejme proto pozor a buďme tolerantní. Pokusím se popsat své zážitky ze silnic z několika pohledů, neboť si dovolím neskromně říci, že téměř pravidelně se v každé této roli objevuji. Třeba právě jako vy.

Tak napřed cyklisté.

Myslím tím především ty cyklisty na silničních kolech, ale také ty na horských, kteří tu a tam použijí silnici. Cyklista cyklistu vždy pozdraví, mávne rukou i když má ten nejtěžší převod a myslí, že tahle etapa je jeho. Mají k sobě, i když se neznají, takový vřelý vztah. Ví jeden o druhém, že dnes již spolkl 60-100km a když ne tak ho to teprve čeká. Rozumí tomu, že je horko (většinou když jede cyklista je krásné počasí) a že to bude dřina. A navíc ví, že je tady velké riziko toho, že se domů už nepodíváte. Silniční cyklista si nejede užít krásy přírody, silniční cyklista hltá kilometry, má rád rychlost a výkon (ideálně sledovaný na displeji svého tachometru), kterou je schopen vyprodukovat jen pomocí vlastního těla a rád pokouší lidské možnosti. Tedy spíše možnosti svého těla. To je jeho motivace, adrenalin a chut vyjet. A tak vyjíždí na silnici aby se utkal sám se sebou.

Tohle bohužel hodně řidičů aut nechápe a tak jsou jim cyklisté na silnicích na obtíž a hrubými výrazy, které si mrmlají pro sebe, případně pro zbytek posádky vozidla se snaží s cyklistou v rámci zákona a dovolených pravidel vypořádat. Je k našemu cyklistckému štěstí, že toto vypořádání je většinou bez obtíží a auta se nám vyhnou. Ale!! Nezřídka kdy se stane, že auta ani nepřibrzdí, ani se vám dostatečně nevyhnou a přímo vás ohrozí na životě. Ne každý řidič má totiž schopnost odhadu prostoru na pravé straně svého vozu a tak vás míjí opravdu jen o centimetry a občas můžete na svém lokti cítit škrtnutí pravého zrcátka řidičova vozu. Řidič samozřejmě o ničem ani neví, natož si dokáže představit, že něco podobného by se mohlo stát právě jemu. Nedej bože, když cyklisté jedou vedle sebe dva! To je pro některé řidiče aut jako červený hadr na býka a zběsile troubí.

Ano upozornění je namístě, ale cyklisté málokdy jezdí na frekventovaných silnicích a věřte, že být na kole 100km, cca 4hodiny o samotě a nemoci splknout jediné slovo je velmi obtížné. Tak se vám může stát, že potkáte ne jednoho cyklistu, ale dokonce i dva vedle sebe, nebo dokonce celý balík cyklistů. Netrubte, mějte pochopení a uberte plyn, vždyť ani vy nedodržujete předpisy na 100%. Třeba si jen ti cyklisté vyměňují jídlo, předávají lahev, či diskutují kolik toho ještě dnes snad zvládnou. Cyklista není chráněn tak jako řidič auta a následky mohou bát nedozírné. Cyklisté jezdí pro zábavu, mají svoji práci od které si potřebují oddechnout a hlavně mají svoje rodiny a děti. Tak jim “my” všichni řidiči aut dopřejme se vrátit domů a nám cyklistům - hodně štěstí na silnicích. Další část bude o motorkářích.

Autor: Petr Mašat | pondělí 11.8.2014 20:21 | karma článku: 29.53 | přečteno: 4607x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jan Ziegler

Habsburské Rakousko bylo jazykově svobodnější než Československo

V jazykových ohledech tomu v Předlitavsku skutečně bylo. V praxi byla jeho jazyková ustavení liberálnější než následně za první republiky. Monarchie neměla stanovený úřední jazyk, kdežto Československo ano.

25.9.2017 v 19:17 | Karma článku: 17.93 | Přečteno: 741 | Diskuse

Jan Šik

Leningrad: Rusové

Ruské velení se ve druhé světové válce dopustilo při obraně Leningradu spousty katastrofálních a nesmyslných chyb. Dokázalo však být také flexibilní, vynalézavé, rozhodné a nakonec úspěšné.

25.9.2017 v 19:00 | Karma článku: 10.65 | Přečteno: 475 | Diskuse

Karel Trčálek

Německé volby, Hitler vstal z mrtvých

Silnější pokolení vyžene slabé, poněvadž vůle k životu ve své poslední formě roztrhá všechna směšná pouta takzvané humanity jednotlivců, aby na její místo nastoupila humanita přírody (islámu), která ničí slabost (Západu)

25.9.2017 v 17:22 | Karma článku: 15.80 | Přečteno: 728 | Diskuse

Dalibor Martišek

Poštovní panoptikum města šlapanického

Párkrát jsem už podlehl dojmu, že všechno, co se může stát, si dokážu představit. Proto mám rád šlapanickou poštu. Tam se totiž občas dějí věci nepředstavitelné.

25.9.2017 v 16:00 | Karma článku: 16.33 | Přečteno: 382 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Poslední role J. T.

Vstoupil jsem do dnešního (25/9) rána s těmi největšími obavami. A podvědomě očekával tu nejhorší zprávu. Protože to, co se přihodilo Janu Třískovi na mostě pro Čechy nejkultovnějším, velkou naději nedávalo.

25.9.2017 v 14:50 | Karma článku: 26.87 | Přečteno: 869 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1611
Mám rád život. Sice nevím co je jeho cílem, ale snažím se poznávat vše a myslím, že tak jako většina z nás mám potřebu to komentovat. Proč nevyužit blog?


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.